четвер, 10 грудня 2015 р.

Відкритий урок. Словосполучення. (профільне навчання) 11 клас

Конспект уроку з української мови в 11 класі
(профільне навчання)
Учитель української мови та літератури Вільшанської ЗОШ І – ІІІ ступенів
            Коваленко О.Я.

Тема.  СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ЯК ОДИНИЦЯ СИНТАКСИСУ. ТИПИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ ЗА МОРФОЛОГІЧНИМ ВИРАЖЕННЯМ ГОЛОВНОГО СЛОВА. ТИПИ ПІДРЯДНОГО ЗВЯЗКУ В СЛОВОСПОЛУЧЕННІ.


Мета:  систематизувати знання учнів з теми «Синтаксис словосполучен­ня», формувати навички повного синтаксичного аналізу словосполучень: визначен­ня їхнього типу за будовою, морфологічним вираженням головного слова, ступенем синтаксичного поєднання компонентів, синтаксичними відношеннями між голов­ним та залежним словом та тип підрядного зв'язку між словами в словосполученні; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного краю. 
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання: презентація «Мистецька Вільшана» схеми-опори, картки із завданнями до теми, картини  художників.

ХІД УРОКУ:
І.Фор­мування позитивної установки.
- Зосередьтеся, прислухайтеся! Що ви чуєте? (ТИШУ)
- А що ви відчуваєте? (Нічого, спустошення, спокій)

 (Звучить музика)
- Чи відбулися зміни у вашій душі?
- Які емоції викликає у вас ця мелодія?
(Настрій піднімається, в уяві виникають образи, пригадуються щось позитивне, хочеться кружляти, танцювати)

Моя Вільшана – здавна воля й шана,
Чому тебе так прадіди назвали?
Тому що в серці  не бракувало
Жаги до волі й шани на віки.
- Вільшана багата славними традиціями, історичними подіями, повязаними передусім з іменем Т.Шевченка.

- Погляньте на ці картини. Чи подобаються вони вам? Які враження виникають  у вас під час перегляду картин?
( Показ картин художників рідного краю )

- Кожна людина здатна не лише відчувати, але й створювати таку красу. І про творців такої краси,  про мистецьку Вільшану ми будемо із вами говорити.
Вільшана – благословенна земля України, яка дала натхнення майстрам живопису, багато з яких досягли світового визнання: С.Превлоцького, Г.Лапченка, І.Сошенка, Т.Шевченка, Я.Станіславського, М.В.Шелудька, М.М.Шелудька, Л.М.Шелудька, Ю.П.Іщенка, В.Сапатова, В.Сапатова- молодшого, Л.Кара-Коцю.

Епіграфом нашого уроку я взяла слова української поетеси Л.Костенко
                                       
                                          Буває часом сліпну від краси
                                         Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
                                         Оці степи, це небо, ці ліси,
                                         Усе так гарно, чисто, незрадливо,
                                         Усе моє, все зветься – Україна.
                                         Така краса, висока і нетлінна,
                                          Щоб хоч спинись і з Богом говори.
                                                                    Л.Костенко

- Я запрошую вас у цікаву подорож, подорож у світ прекрасного. (музика)
- А щоб визначити тему нашого уроку , я прошу вас порівняти два стовпчики.
- Яка між ними різниця? Що записано в 1 стовпчику?
Мерехтять росами,                                       Мерехтять роси,
червоні жоржини,                                         червоніють жоржини,
рясний дощ                                                    дощ рясніє

 П. Повідомлення теми та мети заняття.
СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ЯК ОДИНИЦЯ СИНТАКСИСУ. ТИПИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ ЗА МОРФОЛОГІЧНИМ ВИРАЖЕННЯМ ГОЛОВНОГО СЛОВА.  ТИПИ ПІДРЯДНОГО ЗВЯЗКУ В СЛОВОСПОЛУЧЕННІ.   

ОЦІНЮВАННЯ: Під час нашої подорожі мені допомагатимете ви, виконуючи завдання, а хто правильно виконуватиме вправи, активними будуть на уроці, отримують пазли (частину) від  картини вільшанського художника, яку нам потрібно її скласти і відгадати автора. А допомагатиме роздаватиме пазли учениця_....

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Систематизація та закріплення вивченого матеріалу.

 І. І так, станція «Кольорова палітра . (Потяг подає гудок  Музика )
Екскурсоводом у нас буде учениця…. Підберіть до слова екскурсовод синоніми.
У кожного на парті є текст про художників Вільшани.
1.Текст прочитайте. Визначити, які із підкреслених сполучень слів є словосполучення, а які ні?

Текст прочитайте. Визначити, які із підкреслених сполучень слів є словосполучення, а які ні?
       Усі ми знаємо про Тараса Шевченка - художника. Відоме нам ім'я Івана Сошенка. Можливо, хтось  чув про майстра пензля Григорія Лапченка. Дитинство та юність майбутніх художників минули в одних краях, їх оточувала одна й та ж казкової краси природа. Можливо, саме тому спільним в їхньому житті був великий потяг до малювання, до творчості. Та чи багато хто знає, що їхні життєві й творчі дороги проходили через Вільшану? Отой потяг до малювання привів їх різними шляхами у Вільшану  і стали вони талановитими завдяки підтримці маляра С.С.Превлоцького.

Словосполучення: ім'я Івана Сошенка, ,  дитинство та юність, проходили через Вільшану,  різними шляхами,
Сполучення слів:
1.багато хто думає                            3. життєві й творчі (сур.)
2.завдяки підтримці                          4.Григорія Лапченка

Відповідь:
1.це предикативний центр речення.
2.не словосполучення, а поєднані сполучні слова з іменниками.
3.це сурядний зв'язок  (хоч І. Ющук відносить це до сурядних словосполучень)
4. нечленовані сполучення слів.

2. Бесіда.
- Які ще сполучення слів не є словосполученнями?
                       форми майбутнього часу  (я буду читати);
                       форма найвищого ступеня прикметника (відповів найбільш вдало)
  - То що таке словосполучення?
Словосполучення - це смислове й граматичне об’єднання двох чи кількох повнозначних слів.
- Які ознаки словосполучення?
- Хто з мовознавців визнають існування предикативних словосполучень?
(за Ющуком І.П.)
- Який зв'язок існує між словосполученнями, які ви виписали? (підрядний)

3. Проблемне запитання.

- Чи всі мовознавці погоджуються з тим, що поєднання слів типу берези й тополі, батько й мати є словосполученням? Як ви вважаєте?  Які ваші аргументи?
- Яке це сурядне  словосполучення?
- Щоб переконатися що ви відповіли правильно, послухаємо науковця, який присутній у нас на уроці.(Учениця пояснює матеріал) Попросимо його, щоб нам обґрунтував це питання і ви звірите свої думки.
Сурядне словосполучення  - це смислове й граматичне поєднання двох  або більше повнозначних слів як граматично рівноправних. Деякі мовознавці такі поєднання слів відмовляються називати словосполученням.
Слова в них повинні об’єднатися за змістом : можна сказати сонце і місяць, але не сонце і мужність. Між словами існує граматичний зв'язок, який виражається сполучниками. І координацією, наприклад: іменники стоять в одному відмінку (правда і воля, а не правдою і волю); дієслова – в одній особі й числі (реве та стогне, а не ревуть та стогне). Не можна поєднувати між собою різнопланові за значенням і граматичними ознаками слів. Вислови типу дерева й тополі ( а тополі хіба не дерева?)

-  Отже, що ми повинні зробити, щоб зробити аналіз словосполучення?(учитель вивішує на дошці)
1. Виділити з речення словосполучення.
2. Визначити головне та залежне слово.

ІІ. Поїзд. Гудок.  Станція «Проба пензля!»  

Мистецтвознавець: Серед наших художників  є творці світового значення. У Вільшані народився польський художник - пейзажист Ян Станіславський, який присвятив Україні багато живописних полотен. Студіював у мистецьких школах Варшави, Кракова, Парижа, з 1897 професор пейзажу в Краківській Школі Мистецтв.
У 20-30-х роках минулого століття в середній  школі навчав дітей української й німецької мов та музики  Шелудько Микола Власович. Мав яскраво виражений мистецький талант -  малював, прекрасно грав на скрипці. Син його, Леонід Шелудько, став гідним продовжувачем династії вільшанських художників. Його дитинство та юність пройшли у нашому селищі. У 1962 року він закінчив 10 класів Вільшанської середньої школи. Натюрморт з розкішними букетами. Художник розкрив багатство рослинних форм природи в її  колірній пишності. Натюрморти розповідають про вічну красу природи.
Картини Ю. Іщенко, В. Сапатова.,  Л. Шелудька відомі  в Україні та за кордоном.

- Словосполучення класифікуються за будовою, морфологічною характеристикою головного слова, за реченням.


Схема

-за будовою

-за морфологічною характеристикою головного  слова та значенням


4. Дослідження учнів.  
  
- Які бувають словосполучення за будовою (прості й складні)
- Прочитайте в підручнику теоретичний матеріал про будову словосполучення. Проведіть дослідження. Яка відмінність між простим і складним словосполученням?

5.а) «Виправ помилку»
Визначити будову словосполучення.

А) Розділіть на прості, складні, і не належать до словосполучення. Чому це прості? Чому складні?

Прості: Річка Вільшанка, зелене листя, картина Віктора Сапатова, «Околиця Вільшани», Тарас Шевченко
Складні: більш авторитетний художник, художники нашого часу, твір видатного художника, дивляться зачарованим поглядом, твори Юрія Іщенко, буде писати картину;  листя зелене, 
 - Чому відносимо до нечленованих сполучень? (ми їх відносимо до одних членів реченн
Отже, за будовою словосполучення ділиться на прості та складні, а не членовані сполучення до сполучення слів.
5. б) «Розмалюй слово»
А) Утвори складні словосполучення до простих, нечленованих: Річка Вільшанка, зелене листя, «Околиця Вільшани», Тарас Шевченко, більш авторитетний художник, твори Юрія Іщенко буде писати картину, листя зелене, 

Б) Назвіть слова, у яких звуків більше чим букв (Юрія Іщенко)
В) Визначити слово за будовою (о/кол/иц/я)

ІІІ. Наступна станція «Міні - вернісаж»

      Мистецтвознавець: Юрій Петрович – заслужений художник України, голова Черкаської обласної організації НСХУ. Талановитий живописець, автор картин на історичні та побутові теми, чудовий пейзажист Ю.П.Іщенко. Основна тема картин – оспівування величі хліборобської праці, а прообрази – знані вільшанські  трударі: комбайнер Василь Орещенко, тракторист Анатолій Кіндратенко. Напевне тому й вражає в картинах реалізм, простота, життєвість героїв. Прекрасні пейзажі, на яких відтворена краса навколишнього світу. Але характерною особливістю їх є те, що на кожній з них присутній «вільшанський слід» - будиночки на околиці, жінки біля криниці, став, гуси, білизна на дроті… Здається, ніби це не картина, а зупинений кінокадр, і за мить усе знов оживе.

6. Групова форма роботи
 (Домашня група учнів вивчала про синтаксичне відношення між словами)?

- Придумайте по два словосполучення за нашою виховною   темою та схемою.


Предмет та його ознака
Дія та об’єкт дії
Дія, ознака і місце дії


         Означальні, об’єктивні, обставинні
-         Пригадайте, як поділяються словосполучення за характером синтаксичних відношень?
-         А куди ми віднесемо прикладку студія – майстерня, козар – дівка?
(до означальних)
- А тепер ми перевіримо як ви зрозуміли матеріал.
7. Гра «Зліпи сніжку»
Слово «краса» - синоніми: врода, ліпота
Слово «художницею» розібрати як частину мови.
Художницею – іменник, істота, загальне, ж.рід, од., О. в.1 відміна, м’яка група, додаток. (синонім)

ІV. Наступна зупинка «Пейзажна».
        Мистецтвознавець: « Природа – найбільший вчитель.»,- так сказав в одному з інтерв’ю В. Сапатов. Вільшанці  часто бачать, як годинами простоює  художник за мольбертом. У такі моменти з-під його пензля народжуються вражаючої сили пейзажі. Глянеш – і думаєш: безліч раз проходила мимо і не помітила цю красу. Ті пейзажі вражають правдивістю, філософським змістом і енергетикою рідної землі… Вони наснажують, роблять людину чистішою, добрішою.

8. Синоніміка
- Сучасна українська мова багата на варіанти слів, тому потрібно вміти вибирати найбільш вдалий.
- Як називаються слова, які однакові за лексичним значенням, але різні за написанням?  (Синоніми)
- Словосполучення, різні за будовою, морфологічним вираженням, але однакові або близькі за своїм лексичним значенням. Наприклад, однакові або близьке значення мають такі пари словосполучень:
       чужий край - чужина
    дуже мудрий – премудрий
    дівчина з чорними бровами – чорноброва
     хлопець років вісімнадцять – вісімнадцятирічний
      сьомий поверх – семиповерховий
   мрія про політ – мріяти про політ
Отже, частину словосполучень можна замінити одним словом із синонімічним значенням.

 А)Пояснити орфограму премудрий

Б) Звукова схема слова «мрія».  Запишіть транскрипцію.
-         Визначити звук й- [приголосний, середньоязиковий, сонорний], Р- [приголосний сонорний, губний].

V. Наступна станція «Дар від Бога і для людей»

- Ми дивимось на художнє полотно, із захопленням оцінюємо красу образів, уміння художника. Картина – не просто майстерно виконана копія реальності, вона передає авторське бачення світу. Ми познайомилися з нашою молодою художницею Лесею Кара - Коця. Вона не тільки художниця, але й письменниця. Діти із захопленням читають її « Вільшанські хоботарики ».

- Пригадайте, які типи словосполучень за морфологічним вираженням головного  слова.
9. А група.  Вправа 227 за підручником на 2 варіанти біля дошки

       І варіант                                                              ІІ варіант
Справжнє свято
Писати сонети
Потрібний людині
Пливти морем
Вдячний батькам
Посвячений у наміри
Всіх своїх
Щось цікаве
Когось із
Далеко від річки
Один із десяти
Пізно ввечері


   Б група. Вправа 228
Отже, при аналізі словосполучень потрібно  вказати на морфологічні вираження головного  слова.
10. Мовна задача

 - Як поєднуються слова в словосполученнях (форми слова, прийменники, порядок слів)
сині волошки,
схилилися до столу,
дзвінкий голос
     голос дзвінкий.
Чому ми не можемо віднести до словосполучення      голос дзвінкий.?
 (основа двоскладного речення).

11.Презентація про  типи підрядного зв’язку

- Пригадайте, які типи підрядного зв`язку існують між словами у словосполученні.                                     
12.Випишіть із тексту по 2 словосполучення на всі типи підрядного зв`язку.

Прочитайте текст. Випишіть із тексту по 2 словосполучення на всі типи підрядного зв`язку.
У телефонній розмові художниця Леся Кара – Коця люб’язно відповіла на мої запитання. Склався такий діалог:
Лесю, чому український персонаж – із хоботом?
Хоботарка – це суміш свинки із слоненям, тобто поєднання української буденності й екзотики одночасно.
Ви – художниця за покликанням, чому вирішили написати книгу?
Було декілька приводів її створити. Я написала близько 50 картин про подорожі й пригоди хоботарок, їх так і хотілося зібрати в книгу. Відвідувачам виставок припав до душі цей персонаж і вони багато разів мені говорили, що треба написати книгу й створити мультик. Врешті в мене не було іншого виходу, як написати книгу й проілюструвати її.
Казка про хоботарок – це повністю витвір Вашої фантазії чи в ній є події та особистості з Вашого життя?
Деяких персонажів я взяла з реального життя. Події відбуваються у Вільшані, звідки походить мій рід. Хоча живу в Києві, дуже люблю їздити до нашої сімейної садиби. Там надзвичайно мальовнича природа й привітні мешканці. У книзі присутні реалії суто українського сільського побуту.
(люб’язно відповіла, український персонаж, художниця за покликанням, припав до душі, привітні мешканці)
13. Підберіть до слова декоративний паронім (декораційний)
 Декоративний – призначений для оздоблення (живописний).
 Декураційний – стосується театральних декорацій, оформлення сцени.
Отже, при аналізі слосполучення потрібно вказати на підрядний зв’язок слів у реченні.

V. Наступна запинка «Краса врятує світ»
- На нас чекає попереду ще одна зупинка. Будьте уважними! Ми зможемо відгадати її, прослухавши повідомлення нашого науковця.(8 кл. с 37, складні випадки керування)

14. Тест.  Щоб стати майстрами, потрібно випробувати і себе.  Ми з вами перевіримо,  як ви засвоїли матеріал. (с.149)

ІV. Підсумок уроку.
- Це була остання зупинка.
1. Кореспондент газети («Мікрофон»)
- Вибачте, будь ласка, я – кореспондент газети «Вісник Вільшани». У мене до вас декілька запитань:
-         Чи сподобалось вам подорож у світ прекрасного?
-         Які враження склалися у вас під час подорожі?
-         На яку станцію ви бажали б повернутися знову і чому?
-         Що зобразив нам на картині Л.Шелудько?


Учитель:
- Отакі вони – вільшанські живописці… Кожен із них віддав велику частку свого таланту у високодуховну мистецьку скарбницю українського народу. Жили й творили вони в різні історичні часи й епохи, але є в їх живописних полотнах отой спільний знаменник - любов до рідної землі, рідного народу, прагнення відобразити це на картинах.
 Я дякую усім. Ми приємно провели час із допомогою наших творців – художників, переконалися в тому, наскільки багато  прекрасного є в світі. І важливо відкривати людям красу, нести радість до їх сердець.

V. Домашнє завдання.
Вивчити теоретичний матеріал про словосполучення 17-19. Зробити синтаксичний розбір 2 речення вправи 269. Написати відгук за картиною.
- Повернемося  до нашого епіграфу. То що змальовували наші  художники?. (красу рідної природи, довкілля). Так, вони малюють пензлем, а ви  - словом. Напишіть твір – мініатюру «Спасибі, земле, за твою красу».

Синтаксис. Словосполучення
1 варіант
1.   Синтаксис — це:
а) система правил уживання на письмі розділових знаків, спо­соби будови речення;
б) розділ граматики, що вивчає будову та значення словосполу­чень і речень, способи зв'язку слів у словосполученні, речень у тексті;
в) розділ мовознавчої науки, що вивчає словосполучення, його будову.
2.   Укажіть поєднання слів, що не є словосполученнями:
            а) іменник з прийменником;
б) займенник з іменником;
в) числівник з іменником.
3.   Укажіть, у якому рядку поєднання слів не є словосполученням:
а)      стану знаменитим, сад цвіте, війна і мир;
б)      хустка з китицями, ішов стежкою, читав голосно:
в)      ручка дверей, писав грамотно, смішний анекдот.
4.   Укажіть, у якому рядку поєднання слів не є словосполученням:
а)      флора і фауна, накивати п'ятами, слова мовчать;
б)      звести очі, високі хеті, знайомий з дитинства;
в)      свіже повітря, писати у зошиті, готувати обід.
5.   Укажіть, у якому рядку правильно визначено тип словосполучення:
а)      хтось із нас — займенникове;
б)      малювати фарбами — іменникове;
в)       працюючи наполегливо — прислівникове.
6.   Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях головне слово
виражене однією частиною мови:
 а)      йшов поспішаючи, діяв по-дружньому, письмо охайне;
 б)      підійшов до стола, взяв книжку, помчав щодуху;
 в) чистий зошит, писати правильно, десяте січня.

7. Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях головні слова виражені різними частинами мови:
а) жертвувати життям, недоспівати пісню, жити в мирі;
б) навчальний рік, отчий дім, дорожчий товар,
в) гарний ліс, далеко від рідні, дуже веселий.

8. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення іменникові:
а) милуюся краєвидам, цікавий фільм, сніжна зима;
б) рідний дій, чоловік сильний, квітуча долина;
в) холодніший за воду, працюючий творчо, сьомий за списком.


9. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення прислівникові:
а) мовні шаради, навчитись любити, символізує красу,
б) втричі швидше, дуже весело, далеко від своїх;
в) працювати старанно, десятий клас, карбуй на камені.

10. Укажіть, у якому рядку у словосполученнях спосіб зв'язку  узгодження:
а) озимий клин, тихі води, тепле повітря;
б) яскраво зеленіло, степові квіти, туманний ранок;
в) посіяли хліб, повітря блищало, йшли швидко.

11. Укажіть, у якому рядку слова об'єднані зв'язком керування:
а) перегляд фільму, народні пісні, говорити тихо;
б) волога земля, доглядати дитину, гірське повітря;
в) читати книгу. любити людей, син землі.

12. Укажіть, у якому рядку слова об'єднані зв'язком прилягання:
а) висячи під стелею, відпочиваючи на курорті, приємна риса;
б) квітнучи навесні, сидів замислившись, співана дзвінко;
в) виступаючи на мітингу, озвалася несміло, намагалась за­топити.


Синтаксис. Словосполучення

II варіант
1. Укажіть основні одиниці синтаксису:
а)словосполучення;
б) речення;
в)речення і словосполучення.

2. Які поєднання слів не є словосполученнями?
а) іменник з прикметником;
б) однорідні члени речення;
в) дієприслівник з прислівником.

3. Укажіть, у якому рядку поєднання слів не становить словоспо­лучення:
а) голову похилити, грамотно писати, день теплий;
б) шапка господаря, далекий родич, самотня людина;
в) світло і тінь, у цвіту, гав ловити.

4. Який тип словосполучення любити книгу:
а) дієслівне;
б) іменникове;
в) прислівникове.

5. Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях головне слово виражене однією частиною мови:
а) далеко від даму, зовсім скоро, дуже прикро;
б) хвилюючий день, говорити правильно, думати про нього;
в) хвилюватись за друзів, дуже небезпечно, трете травня.

6. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення іменникові:
а) квітуча долина, музика осені, буйний вітер;
б) дивляться з неба, стоять непорушно, житній лан;
в) запобігти лихові, колосок пшениці, світлі зорі.

7. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення прикметникові:
а) окреслений різко, дуже веселий, трохи стомлений;
б) холодна вода, рідна мова, думати швидко;
в) любити життя, легко жити, стояти струнко.

8. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення дієслівні:
а) креслити охайно, втілити в життя, думка вголос;
б) чарівна казка, жити дружно, відповідати впевнено;
в) затремтів злякано, орати плугам, збирати врожай.

9. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення прислівникові:
а) повернулись додому, літні люди, перша естафета;
б) аналізувати роботу, погода навесні, цвіт яблуні;
в) більш рішуче, мало слів, сьогодні холодно.

10. Укажіть, у якому рядку в словосполученнях спосіб зв'язку — узгодження:
а) чарівна розмова, лагідні зорі, вечірня година;
б) танцювати вальс, довга зима, слухати уважно;
в) стара верба, водити очима, зайшов у кімнату.

11.  Укажіть, у якому рядку слова об'єднані зв'язком керування:
а) зачинити двері, мова серця, яскравий приклад;
б) вивчити вірш, торкнутися рукою, гарна пісня;
в) в’язати шкарпетки, їду машиною, дивлюсь на дошку.

12. Укажіть, у якому рядку слова об'єднані зв'язком прилягання:
а) прочитала напам'ять, біліє м’яко, молодо виглядати;
б) повівав делікатно, наповнений водою, полискувала тьмяно;

в) надміру тяжко, цікавий фільм, читати текст.

Немає коментарів:

Дописати коментар